Colon Irritabile/Magkattar/Helicobacter pylori

Idag efter skolan var jag i Påarp på vårdcentralen.
Pratade med Åke Stein i hopp om han skulle hjälpa mig med magproblemen.
De två första har jag tagit prover och medcin för förr.
Nu ville han jag skulle ta prover och se om jag hade bakterien helicobacter pylori
i min magsäck. Han trodde det kunde finnas tre olika anledningar
varför magen håller på såhär och dem 2 första är som innan:

1. Tjocktarmsbesvär/Colon irritabile och Magkatarr/Magsår/ Dyspesi
verkar ungefär ha samma symptomer så skriver ihop dem.

Colon irritabile är mycket vanligt. Du kan ha ont i magen, känna dig uppblåst eller ha förstoppning eller diarré, men utan att tarmen är inflammerad.
Tjocktarmsbesvär kan inte botas.

Du som har dyspepsi har ont eller känner obehag i övre delen av magen. Dyspepsi kan ibland bero på en sjukdom, till exempel magsår. Det kan också bero på att den nedersta delen av matstrupen är irriterad av magsyra. I dessa fall beror symtomen troligen på att magsäcken lite mer orytmiskt tömmer ut sitt innehåll i tarmen.

3. Helicobacter pylori bakterien i min magsäck.

I dag vet man att en bakterie som heter Helicobacter pylori kan infektera magsäcken och orsaka magkatarr och magsår hos såväl barn som vuxna. En studie har visat att drygt 10 procent av de barn som har Helicobacter pylori i magsäcken får magsår. Man har också visat att det oftast är ett samspel mellan sur magsaft och H. pylori som gör barnen benägna att få magkatarr eller magsår. Stress, oro eller andra negativa händelser kan sedan utlösa besvären.

Så jag ska lämna ett prov som dem kan göra en bakteriell odling på och sedan se om jag har denna bakterien i min mage. Isåfall skulle jag få antibiotika och annars skulle han skriva ut ett annat recept till mig.

 
Segt att vänta!                                         Bakterien.

Helicobacter pylori (H. pylori) är en spiralformad bakterie som trivs i sur miljö och därför sannolikt bara förekommer i magsäcken. Den överlever i denna ogästvänliga miljö genom att tillverka ammoniak så att det inte är surt i dess allra närmaste omgivning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0