1/12 - Collingwood Children's Farm

December månad inledde jag tillsammans med Austin. Vanligtvis är jag ledig under förmiddagen samt eftermiddagen på tisdagar men då jag vet att Marli är stressad för tillfället och har mycket att göra erbjöd jag mig att ta med Austin på en utflykt. Kvällen innan sökte jag på internet för att finna aktiviteter man kan göra tillsammans med småbarn i Melbourne. Ett utav förslagen som dök upp, som även blev vår destination var Collingwood Children's Farm. Collingwood Children's Farm ligger öster om Melbourne, det ligger dock närmre stadskärnan än vad Essendon gör. Vi tåg tåget ifrån Essendon till Melbourne Central och bytte därefter till nästa tåg som tog oss till Collingwood, slutligen gjorde vi en promenad från station till gården, det tog ungefär 15-20 minuter. Lyckligtvis hade jag med mig vagnen till Austin då vi jag fick spurta ifrån stationen för att hinna fram i tid, tåget var nämligen försenat till Melbourne Central. Lyckligtvis hann vi fram till klockan 10.00 och kunde se när dem mjölkade en utav korna. Varje dag klockan 10 samt 16 har man möjlighet att titta när personalen mjölkar, barnen har även möjlighet att själva få prova på samt klappa/borsta. Austin ville inte prova på att mjölka, däremot tog han borsten och klappade kossan. OLYMPUS DIGITAL CAMERA1 - Collingwood farm1 OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA1 - Collingwood farm Förutom kon fanns det gäss, hönor, en otroligt stor tupp, några andra fågeldjur(?). Haha, ja min kunskap när det kommer till fåglar är kanske inte den bästa. Farfar har dock präntat in i huvudet på mig sedan barnsben att djuren som simmar runt i dammen på koloni är ÄNDER och inte ANKOR! :D Man kunde även besöka en trädgård och titta på alla blommor. I samma stund som jag såg skylten vände jag på klacken, har ska vi minsann inte bli överraskade av några ormar. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Getter, får, en åsna, hästar och grisar fanns också att beskåda. Austin tyckte såklart det var absolut roligaste att titta på hästarna. Han var modig och vågade sticka in handen till en utav getterna och klappa hans öra. OLYMPUS DIGITAL CAMERA1 - Collingwood farm2 Efter drygt en timme kände sig Austin nöjd. Innan vi åkte därifrån besökte vi caféet och Austin åt "sausage rolls" samt en cupcake. Sausage roll är verkligen typisk australiensk mat.. Pojkarna äter det väldigt ofta. 1 - Collingwood farm3 Från Collingwood åkte vi in till centralstation i Melbourne. Mitt emot centralstationen ligger Federation Square och ett par dagar tidigare hade dem satt upp en julgran byggd av lego. När jag berättade detta för Austin ville han såklart göra ett besök! Vi tittade på granen en kort stund, köpte sushi till mig och gick bort till en lekplats. Under tiden jag åt min lunch lekte Austin tillsammans med en annan pojke. Är det inte härligt med barn? Dem bara sätter sig bredvid varandra i en sandlåda och två sekunder senare leker dem tillsammans. Tänk om det vore så enkelt när man var vuxen med! Vi klev på tåget som skulle ta oss till Essendon. I sista stund bestämde jag mig för att hoppa av i Moonee Ponds istället, grannorten till Essendon. Vi gick in i en liten butik där jag köpte en målarbok till Austin, en ny stekpanna då jag blir tokig på den dem har (teflonet är så gott som borta och det tar 82173 att diska den), ett bröllopskort till Marli och Alvin från pojkarna då det var deras åttonde bröllopsdags samt klistermärke till Hugo. Klistermärken ska han använda på hans "morgon-rutin-schema". Genom att få ett schema och lite struktur kommer det bli enklare för honom att utföra hans morgonsysslor såsom att klä på sig, borsta tänderna och lägga ner sin lunchlåda i väskan. DSC_0646 Austin var nöjd över dagen och likaså jag. Han är en duktig pojke när mamma och pappa inte är i närheten.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Kul med djurpark :)

2015-12-15 @ 12:25:56
Postat av: Anna

Låter som en mysig dag!

2015-12-21 @ 19:46:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0