26/11 - Sashimi

I somras satt jag vid köksbordet tillsammans med faster Patrice och skulle prova att äta sushi för första gången. Jag var väldigt skeptisk. Det låter trots allt inte så inbjudande att äta kallt ris, rå fisk och sjögräs. Där och då var jag inte helt övertygad, det smakade inte illa men det var heller ingen smakupplevelse utöver det vanliga. Sedan jag kom till Melbourne har jag blivit en sushi-älskare. Vid ett flertal tillfällen har Marli köpt hem sushi till lunch. När man strosar runt i Melbourne finns det inte en enda gata som inte säljer sushi. Jag älskar sushi! Helst med lite soja ovanpå, wasabi skippar jag helst. Något av det bästa med Melbourne måste definitivt vara deras utbud av sushi. Oftast köper jag två stycken rullar och dem läggs i en liten pappåse, perfekt snack "on the go"! Denna kvällen köpte Marli hem sashimi. För er som inte vet så är sashimi så är det rå fisk och andra vattenlevande djur som serveras med diverse tillbehör. Jag har fortfarande lite svårt att prova på mat där man kan se vad det är för djur.. Exempelvis bläckfisk, det blir för tydligt och det vänder sig i munnen på mig. DSC_0564 Sashimi var en trevlig överraskning, jag tror dock att jag är lite mer förtjust i sushi. Däremot tycker jag att det är fantastiskt onödigt att dem oftast blandar ner socker i riset, helt onödigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0