Visum

I början av juli ansökte jag om visum till Australien. Vanligtvis brukar det gå väldigt fort med ansökan och majoriteten av alla svenska sökande blir beviljade. Sandra fick sitt visum godkänt inom 24 h. När jag inte hört något efter två veckor började jag bli lite fundersam och besökte därför hemsidan man ansöker ifrån. När jag loggade in fick jag veta att jag var tvungen att göra en lungröntgen för att bevisa att jag inte bär på TBC då jag bott i Uganda i sju månader. Den australiensiska ambassaden har godkänt två kliniker i Sverige som arbetar efter deras system. Den ena kliniken ligger i Stockholm och den andra ligger i Göteborg. Så det var väl aningen tur att jag befann mig i Stockholm när jag nu blev tvungen att komplettera min ansökan. Fick en tid på kliniken ett par dagar senare, tur att jag inte behövde vänta veckor då det medfört att min ansökan lagts ner och jag fått betala ett nytt visum. Jag var där i måndags. Fick träffa en kvinna som tog en bild på mig, lämnade ett nummer jag fått via ansökan som hon sedan skrev in via det här programmet dessa två klinker använder sig av och därmed registrerade mig och slutligen fick jag en remiss till nästa ställa där bilden skulle tas. Detta kalaset på ca 5 minuter kostade 1500 kronor! Vidare till Sophiahemmet för röntgen, det var drop-in tider och lyckligtvis fick jag komma in direkt! Detta kalaset kostade, i jämförelse, enbart 450 kronor. Så totalt spenderade jag 2000 kronor för att få bekräftat att jag inte har TBC. För bekräftat blev det, mindre än 24 h senare fick jag ett mail där det stod att mitt visum har blivit godkänt! Att betala 3000 kronor för visum tyckte jag vara sura pengar.. Då kan ni tänka er hur surt det kändes att behöva betala ytterligare 2000 kronor. Hur som haver är mitt visum nu godkänt och det enda som fattas är en flygbiljett!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0