En tur till Köpenhamn.

15 juni. Söndagen den 15 juni blev det åter en tur till Danmark, denna gången blev det dock hela vägen till Köpenhamn med Matilda som sällskap. Strax innan elva var vi redo med vars en kaffe i handen och båtbiljetten i andra. Det blåste ordentligt uppe på däck men är solen framme så får man trotsa blåsten. Vi fick sällskap av en grupp asiater med deras "selfiestick". Är inte det något typiskt, asiater och kameror.

Genuint. Äkta. Glädje. Lycklig.
Väl framme i Köpenhamn promenerade vi bort mot Ströget. Har inget minne av att jag varit här, måste varit en herrans massa år sedan i så fall. Vi besökte ett fåtal butiker men gick tomhänt därifrån. Vi fortsatte vår lilla promenad och vårt mål var Nyhavn. Matilda trodde att hon hittade och plötsligt såg vi  en skylt där det stod "Christianshavn". Med andra ord var vi helt fel på det. Vi båda steppade runt längs trotaren för vi var så otroligt kissnödiga. Varför finns det så få offentliga toaletter i städer?!
Våra stackars magar kurrade rejält och då vi inte kunde finna en restaurang med uteservering i området där vi virrade rundor beslöt vi oss för att gå tillbaka till Ströget. Vi fann en liten restaurang precis sidan om Ströget och uteserveringen var belägen lite gömd men fortfarande så man kunde se alla människor som gick förbi. Vi båda beställde in vars en hamburgare! Servicen var dessvärre under all kritik och servitören var mer förvirrad än dem nyanställda på Bagelshopen.. Maten var åtminstone god men som vanligt äter man på tok för snabbt när magen kurrat en längre stund!
Mätta och belåtna gick vi in på Illum vilket motsvarar NK i Stockholm. Det vill säga, alla exklusiva affärer. Plötsligt får jag syn på en skylt där det står Stone Island. Det är ingen hemlighet att jag har en liten kärlek för detta märket och jag stod likt ett litet barn på julafton och beundrade alla plagg. Det var 30% rabatt och då måste man såklart slå till! Dessvärre är den danska kronan så pass hög och tröjan som kostade runt 800 danska blev 1.100 i svenska. Oavsett pris var det värt det! Vi fortsatte mot Christianborgs slott. Självklart var vi tvungna att leka med kameran även här.
"Låtsas att du ska klättra upp på statyn"
Tiden går fort när man har roligt och det var sent på eftermiddagen. Vi bestämde oss för att avrunda dagen och tacka Köpenhamn för den här gången!
Jag hade en fantastiskt mysig dag med underbara Matilda. När man har henne vid sin sida kan man inte låta bli att ha ett stort leende på läpparna . En oerhört enkel och lättsam människa att ha runt sig som dessutom alltid bjuder på sig själv. Tack för att du är du och tack för att jag har fått det stora privilegium att få vara en del av ditt liv.. Och viktigaste av allt, att jag kan kalla dig min vän. Du är fantastisk! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0