Fredag 13/11 - Geelong Christmas Tree

I fredags jobbade jag i vanlig ordning två timmar på morgonen innan jag hade ett par timmar ledigt. Denna fredagen såg dock lite annorlunda ut! Efter att Hugo kommit hem från skolan hoppade jag och de tre äldsta killarna in i Helens bil. Som jag sagt tidigare, Helen är Marlis mamma, alltså pojkarnas mormor. Sully stannade hemma hos Marli och Alvin. Det syntes på långa vägar hur lycklig han blev över att han nu skulle få ha sin mamma helt för sig själv under en hel helg. Att slippa slåss om uppmärksamheten över sina syskon är väl alla barns dröm! Vår destination var Geelong, en stad söder om Melborune. Marli är uppvuxen i Geelong och Helen bor fortfarande kvar härnere. Det tar ungefär 1 h och 20 minuter att köra. Processed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCOProcessed with VSCO Vi åkte ner till hamnen, tog fram vår filt och hade picknick i väntan på kvällens event. Smått blåsigt men ändå mysigt. Vi åt grillad kyckling, vindruvor, jordgubbar och killarna åt sina älskade "chesse-sticks". Klockan var runt sex och det vi väntade på började först 21.15... Så vad väntade vi på? Vi väntade på att dem skulle tända den stora julgranen som flyter ute i havet i hamnen. Det är inte en riktig julgran, den är gjord av metall. 11.000 reflekterande skivor, hela 25 meter hög varav stjärnan på toppen är fyra meter. Julgranen kostade över 2 miljoner att bygga och kostar skattebetalarna flera tusentals kronor per år på grund av alla lampor som lyser ifrån den. Förra året var första året och det var succé, flera tusentals människor kom för att se granen! Glöm inte att skriva ner detta i "intresseklubbens-anteckningsblock." Processed with VSCO with a5 preset Processed with VSCO with a5 presetOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Med tanke på att vi var nere i hamnen så blåste det en hel del. Kändes nästan som att vara hemma i Helsingborg, staden där det alltid blåser. Killarna lekte så fint och var minst sagt speedade av allt godis. Då allt kretsade kring julen fanns det såklart tomtenissar. Tomtenissarna delade ut karameller/klubbor till barnen och det var säkerligen ett tiotal tomtenissar som kom förbi oss och lämnade godis. Det kom ytterligare en tjej med en stor säck där killarna fick ta vars en godispåse. Löjligt hur mycket socker påverkar barn, jag hade gärna fått en sådan energikick av lite godis! 13 - Geelong Christmas13 - Geelong Christmas1 Strax efter klockan sju kom Marlis bror, Shaun tillsammans med hans fru Elizabeth och hennes mamma. Deras tre söner var också med, James som är 10 år och tvillingpojkarna Himesh och Fraser som är 8 år. Killarna är alltså kusiner. Ganska roligt att det är 7 stycken kusiner och alla barnen är pojkar! Killarna var så glada över att få träffa sin kusiner. Det är allt en utmaning att försöka hålla koll på så många killar samtidigt. Strax efter nio tändes julgranen och rökmaskiner startades. En ljusshow med musik som varade ett par minuter! Jag tror ingen i min familj gått miste om hur mycket jag älskar julen och självklart tyckte jag det var underbart att få lite julstämning även denna kvällen! OLYMPUS DIGITAL CAMERA Mannen som tände julgranen stod på scenen intill hamnen och pratade i microfon till den stora församlingen av människor som kommit för att se granen tändas. Mannen sa: "Welcome all children! And I say hi to your mothers, fathers, grandfathers and your friends!" och då tittade Hugo på mig och sa "And we've got our au-pair!"  Mitt hjärta smälte en stund. Det värmde mitt hjärta att Hugo sa det. Hugo är den killen i familjen som jag spenderar minst tid med och vi har inte kommit varandra särskilt länge. Av den anledningen värmde det extra mycket. Gullis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0