Melbourne Cup Carnival

God kväll. Dessvärre har jag åkt på en förkylning och känner mig inte riktigt på topp. Austin och Sullivan har antagligen smittat mig. Misstänker dock att den långa flygresan med den torra luften har påverkat en del. Hur som haver började det i onsdags då jag knappt kunde prata framåt kvällen, ännu mindre svälja. Min näsa vill absolut inte sluta rinna och nu har även hostan börjat komma. Nåja, det är bara att trycka i sig ipren och hoppas på att det snart ger med sig. Nu till något helt annat...
Varje år i slutet av oktober infaller ett event vid namn Melbourne Cup Carnival och det är alltså hästkapplöpningstävlingar. Karnevalen består av fyra stycken dagar. Den första dagen var igår och den heter Victoria Derby Day (31/10). Den andra dagen är på tisdag och den heter Melbourne Cup (3/11). Vill tillägga att denna dagen är en public holiday, alltså en röd dag och folk är lediga från skola och arbete. Helt galet hur stort hästkapplöpning är i Melbourne när det till och med är en helgdag! Den tredje dagen är på torsdag och heter Crown Oaks Day (5/11). Den fjärde dagen är på lördag och den heter Emirates Stakes (Day 7/11). Samtliga event hålls på Flemington Racecoure som ligger drygt 15 minuters körtid ifrån Essendon. Som jag nämnt tidigare är hästkapplöpning Alvins stora passion i livet. Han äger fem stycken hästar tillsammans med ett gäng andra killar. Han äger alltså inte hästarna själv då det är otroligt dyrt, han äger några procent av en häst. Igår var Marli och Alvin iväg på Derby Day och hade haft en väldigt trevlig dag även om hästarna dem spelat på inte vunnit. Jag kanske ska tillägga det, otroliga summor pengar är såklart involverad i denna sport. Utöver pengarna är klädkoden väldigt viktigt. När man går på dessa tävlingar är det otroligt viktigt att man är uppklädd, det tillhör sporten. Uppklädda herrar och damer i färgglada hattar. Du läste rätt, såväl killar som tjejer bär hattar och det är ytterst viktigt. Det är inte vilka hattar som helst utan dem ser väldigt exklusiva och eleganta ut. Självklart bär du inte samma kläder på varje event. På torsdag ska Marli gå tillsammans med hennes kompis Shae och inför denna dagen har hon köpt ny klänning, skor, hatt och väska. I lördags bar hon en annan outfit. 001ec9790963150c8ab00aGooglade fram en bild på hur hattarna kan se ut. De kommande dagarna då... Imorgon ska Hugo vara hemma från skolan för att kunna följa med hela familjen samt Alvins föräldrar, som kom ifrån Malaysia idag, och åka på country horse race. Ungefär detsamma som jag var på dagen efter jag anlände, detta verkar dock vara lite större och ligger öster om staden istället för västerut. Jag kommer bara att arbeta på morgonen med att få i ordning pojkarna, resten av dagen fick jag ledigt sa Marli. Marli sa att jag fick lov att följa med men jag tror jag avstår. På tisdag jobbar jag också bara på morgonen och resten av dagen fick jag ledigt. Alvin ska såklart på tävlingen och Marli blir hemma med pojkarna. Marli tyckte att jag skulle ta vara på denna dagen då det är något speciellt, mycket som händer i staden då det är Melbourne Cup. Folk som inte går på tävlingen kommer främst att sitta på pubar, dricka och följa det via TV. Jag känner inte för att lägga flera hundra kronor för att se ett par hästar springa, dem pengarna lägger jag hellre på en fotbollsmatch mellan Melbourne Victory och Adelaide United i slutet av november. Istället ska jag träffa en tjej som heter Matilda, hon kommer ifrån Tyskland och är också här på working holiday visa fast hon arbetar på ett café. Jag fick kontakt med henne via en aupair grupp på Facebook. På kvällen skulle hon äta middag med en tjej ifrån Nederländerna och jag fick lov att följa med, jag och Matilda ska dock ses tidigare under dagen och hitta på något. Kul att träffa nya vänner. Onsdag, torsdag och fredag blir istället mina långa dagar denna veckan. På fredag har jag även tagit på mig extra jobb och ska passa killarna hela kvällen. Grabbarna går förvisso och lägger sig klockan 19 när jag slutar men jag måste alltså vara kvar hemma då Alvin och Marli ska iväg. Känns inte särskilt ansträngande att bara vara kvar i huset och för detta arbete får jag 50$ - 300 kr. Nu är det dags att sova, hoppas ni orkade ta er igenom hela inlägget!

Kommentarer
Postat av: Caroline - 4barns mamma utomlands

Vad häftigt att det till och med fått en röddag.. Här borta finns det rödadagar för ALLT, dom är helt galna i rödadagar haha..

2015-11-02 @ 10:42:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0