Old Melbourne Gaol [10/11-15]

Igår förmiddags tog jag tåget in till Melborune Central och promenerade bort till Old Melbourne Gaol. Som jag nämnt tidigare brukar jag inte besöka museum speciellt ofta men när jag läste om olika turistattraktioner i Melbourne kom det gamla fängelset upp som förslag. Vad passar förresten bättre än en dag på ett museum när det är små kyligt ut och regnet hänger i luften? OLYMPUS DIGITAL CAMERAProcessed with VSCO with a5 preset Old Melbourne Gaol är ett gammalt fängelse och numera ett museum (sedan 1972) som ligger på Russel Street i Melbourne. Fängelset byggdes år 1839 och användes mellan år 1842 och 1929. Museet består av en stor byggnad med tre våningar där man har möjlighet att gå in i varje cell för att få en uppfattning om hur fångarna levde. I varje cell finns det tavlor med information om olika personer som satt fängslade och vilket brott de begick som ledde till att dem avrättades. Det finns även ett flertal dödsmasker av personerna, alltså en gipsavgjutning av deras ansikte. Fängelset är känt för att ha haft samt avrättad några av Australiens mest ökända brottslingar. Men även småaktiga brottslingar, hemlösa och psykiskt sjuka höll fångna här. Under åren som fängelset var verksamt avrättades totalt 133 personer genom hängning, både kvinnor och män. En del personer hävdar att museet är hemsökt och att dem påstått sig se spöklika uppenbarelser samt röster i närheten av en cell. Det finns möjlighet att få gå en guidad tur på kvällen. En liten fegis som jag hade inte vågat, hah! 10 - Old Melbourne Gaol1 Processed with VSCO with kk1 preset I rummet sidan om galgen fanns det en tavla på väggen med samtliga personer som blev avrättade i fängelset. Majoritet av brottslingarna hade antingen mördat, rånat eller skjutit någon. Det fanns även ett fåtal våldtäkter. Förvånansvärt många brottslingar kom ifrån England och Irland. I en cell fanns det en tavla där en utav brottslingarna hade sagt "I would rather face the gallows than go to gaol again". Jag misstänker att det inte var en dans på rosor att vara fånge där. Jag gick in i en cell och försökte mäta hur stort rummet var. På längden kunde jag gå drygt 4 steg och på bredden 2.5. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA En utav de värsta brottslingarna som satt fånge samt avrättades på Old Melborune Gaol var Ned Kelly. Han var en så kallad bushranger vilket innebär att han var en brottsling som använde sig av naturens medel för att gömma sig ifrån myndigheterna. Under kolonialperioden här i Australien kom ett flertal kriminella nybyggare, slavar och fångar ifrån Europa och Afrika. Detta förklara varför det var så pass många irländare samt engelsmän som avrättades i fängelset. De kriminella bildade flera gäng där det mest berömda banditgänget var "The Kelly Outbreak" som leddes av just Ned Kelly. Gänget bestod av hans bror Dan Kelly samt två vänner. Dem utförde bland annat två stora väpnade rån samt sköt ihjäl en man vid namn Aaron Sherritt, en känd polisinformatör. Kelly upplevde sig själv vara ett offer för polisens förföljeser och redan som sextonåring fick han stå inför rätta för en häststöld. Vid ett tillfälle sköt gänget tre stycken poliser, därefter förklarades han men även hans kompanjoner som fredlös. Vid ett annat tillfälle tog Ned Kelly hela staden som gisslan. År 1880 försökte gänget att överrumpla ett tåg med poliser men misslyckades, hans gängmedlemmar dödades medan han själv blev svårt skadad och satt i fängelse. Kelly blev dömd till avrättning genom hängning och det utfördes på Old Melbourne Gaol. Han sista ord var  "Such is life". Processed with VSCO with a5 preset Ned Kelly är en ikon och även sedd som en legend enligt en del människor. Jag har faktiskt aldrig hört talas om honom förut men jag såg att det finns ett flertal filmer som handlar om hans liv, kanske borde se någon av dem för att lära mig mer. En stor del av fängelset kretsar om just honom och hade jag vetat det hade jag läst på lite mer innan mitt besök. Hur som haver var det väldigt intressant att gå runt och läsa om fångarna som spenderade sin sista tid i fängelset. Inträdet kostade 25 dollar vilket motsvarar 153 kronor. Förutom att man hade tillgång att gå in och ut genom museet fick man även en guidad tur i byggnaden som låg sidan om - City Police Watch House vilket är detsamma som häktet. Mer om detta i nästa inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0