Söndag 8/10 - Sightseeing med Naida

Strax efter tolv i söndags mötte jag upp Nadia på tåget in till Melbourne. Det är endast tre minuter och en tågstation mellan oss. Vi klev på Flinders Station och gick över gatan till St.Pauls Cathedral. Dörrarna var öppna och jag passade därför på att smita in. Herregud, vilken gigantiska kyrka. En otroligt vacker sådan dessutom! Det blev en kort visit och inga bilder togs då jag var för snål för att betala en avgift för att få fotografera. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Endast två gator ifrån kyrkan fann vi vår första destination - Hosier Lane. Hosier Lane är populärt för turister att besöka då husen som gatan omges av pryds av graffitimålningar. Jag läste följande på internet: Melbourne är känd som en av världens stora gatukonst huvudstäder för dess unika uttryck av konst som visas på godkända utomhus platser i staden. Jag blev minst sagt imponerad över alla målningar.. Jag tycker att klotter ser för jävligt ut men graffiti däremot, wow. Mer färg på stadens mörka husväggar! 8 - Sightseeing med NadiaOLYMPUS DIGITAL CAMERA8 - Sightseeing med Nadia1OLYMPUS DIGITAL CAMERA Att hitta i en storstad är inte helt lätt, speciellt inte när det är smågator man ska besöka. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag är värdelös när det kommer till att läsa kartor. Spelar ingen roll om jag har GPS i telefonen, jag lyckas alltid gå åt fel håll iallfall. Hur det är möjligt? Jag vet faktiskt inte. Vi gick vidare mot nästa destination, en välkänd gränd med ytterligare ett flertal graffitimålningar. Jag var inte lika imponerad av denna gata och dessvärre var det väldigt mycket klotter som förstörde målningarna. Jag behövde köpa ett batteri till termometer och Marli sa att jag skulle gå till en butik som heter Dick Smith. När vi äntligen hittade dit fick jag veta att just den typen av batteri var slut och jag blev därför tipsad om en annan butik vid namn Jaycar Electronics. Återigen försöka orientera sig i staden. Som tur var hade butiken batteriet! I jakt på en restaurang insåg vi att vi var på samma gata på Victoria Market. Förra gången jag skulle göra ett besök var det stängt och därför passade jag på nu! Det fanns en sektion med massor av leksaker, kläder och krims krams.. Ni vet det gamla vanliga som brukar finnas på festivaler och marknader. Nästa sektion bestod av flertal bord med frukt och grönt samt nötter. Jag köpte med mig en mix av nötter och russin, roligare att köpa där än i förpackning på Supermarket. När jag gick förbi grönsakerna var det ett bord med massor av dill och det var oundvikligt att missa doften. Genast började jag tänka på nyårsafton för ett par år sedan när mamma som vanligt gjorde hennes otroligt goda smörgåstårta och när André fick i uppgift att finriva lök, han var inte så exalterad över det. Kunde inte låta bli att få lite hemlängtan! OLYMPUS DIGITAL CAMERAVi åt lunch på ett ställe vid namn Nando's. Jag åt en sallad där den grillade kycklingen var kryddad med citron och örter, smakade mycket bra. Efter vår lunch hoppade vi på City Circle Tram som är en gratis spårvagn som tar en runt CBD Melbourne - Central Business District. På turen åker man förbi ett flertal turistattraktioner så som Melbourne Aquarium och Riksdagshuset, turen är alltså avsedd för turister. Vi hoppade av vid central stationen i Melbourne. Nadia var så sugen på churros så vår nästa destination blev den lilla butiken vid centralen. Jag åt friterade äpple med kanel och grädde, smakade som äpplepaj! Satte oss längs floden och tog det lugnt, trötta efter en lång dag. Min sista sak på agendan blev att återigen gå tillbaka till kyrkan - St. Pauls Cathedral och delta på ceremonin som började klockan 18.00. Jag går vanligtvis aldrig i kyrkan, jag kanske borde göra det oftare.. Det är så fridfullt att befinna sig i kyrkan. När orgeln började spela och pojkarna sjöng fick jag gåshud över hela kroppen, mäktig känsla med kyrkmusik. Jag stannade dock bara i drygt 30 minuter. Där och då insåg jag att jag måste läsa på religion, förstod ingenting av vad dem pratade om ifrån bibeln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0