Tisdag 3/10 - Fitzroy med Matilda

I tisdags var det Melbourne Cup och därmed en heldag. Barnen är lediga från skolan, många restauranger och fik håller stängt och dagen är tillägnad den stora hästkapplöpningstävlingen. Är det inte galet att tävlingen har fått en alldeles egen RÖD dag? Marli tyckte att jag skulle ta vara på just denna stora dag och därmed behövde jag bara arbeta ett fåtal timmar på morgonen och hjälpa till med att göra i ordning pojkarna. Strax innan lunch mötte jag upp en tjej vid namn Matilda, hon är ett år yngre än mig och kommer ifrån Tyskland. Matilda kom hit i augusti, om jag inte minns helt fel och bor i ett område som heter St Kilda. Området är känt för backpackers och framförallt ungdomar då det tydligen ska finnas många spännande fik och ett härligt nattliv. Hon arbetar på två olika fik och en kväll i veckan arbetar hon på ett cateringföretag. Precis som mig så har hon ett "Working Holiday Visa" och om fyra veckor planerar hon att resa längst östkusten med hennes kompis som hon kom hit med. Jag och Matilda promenerade gata upp och gata ner och pratade om allt och ingenting. Otroligt lättsam och enkel människa att umgås med. Att hennes engelska var så otroligt bra, vilket chockerade mig då min erfarenhet hittills har varit att tyskar har väldigt dålig engelska, underlättade en hel del! Det är otroligt påfrestande att umgås med människor där man ständigt måste upprepa sig och det gång på gång uppstår missförstånd för att språket spökar till det. 3 - Fitzroy med Matilda1 3 - Fitzroy med Matilda2DSC_0358Vi gick till Victoria Market men dessvärre var allting stängt. Vi fortsatte mot ett annat område som heter Fitzroy i jakt på ett bra lunch ställe. Vi gick förbi ett ställe vid namn Radhey som serverade 100 % vegetariskt, veganskt samt fritt från lök, vitlök, MSG och GMO. En hel del rätter var även glutenfri. Hur häftigt lät inte det?! Självklart var vi tvungen att slå oss ner och kolla på deras meny. Jag blev även imponerad av deras toalett, när man spolade så var det vattnet man tvättade händerna i som spolades ut i toaletten, supersmart! 3 - Fitzroy med MatildaOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag beställde "Bhakti Burger". Turkiskt bröd, vegansk majonnäs och istället för en hederlig köttfärsbit var det en "biff" gjord på quinoa och grönsaker, till detta serverades sallad och pommes. Matilda åt en förrätt som hette "Aloo  Tikki", detta var också två "biffar" gjord på grönsaker och till detta serverades en vegansk sour cream/mint chutney. Jag betalade 14.50 $ vilket motsvarar 89 kronor. Påväg tillbaka mot centrum passerade vi Carlton Gardens som är en stor park, den ligger i anslutning till Melbourne Museum. Vi passade såklart på att ta ett par bilder, jag älskar städer där det fortfarande finns parker att besöka. Det är så himla tråkigt med storstäder som bara består av glashus till skyskrapor, betonghus och asfalt. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAProcessed with VSCO with a5 presetVi avslutade dagen med att sätta oss nere vid Yarra River och titta på alla människor som kom tillbaka från Melbourne Cup. Jag kommer aldrig förstå VARFÖR man sätter på sig ett par alldeles för höga skor när man uppenbarligen inte kan gå i dem. Den ena kvinnan gick värre än den andra, lite som bambi på hal is. Det var dock väldigt roligt att se hur fint uppklädda alla var i sina klänningar och hattar. OLYMPUS DIGITAL CAMERAProcessed with VSCO

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0