Torsdag 19/11 - Smutsiga pojkar

Många gånger är teven på under tiden som pojkarna äter vilket jag inte tycker om, dem blir så distraherade och glömmer bort att fokusera på maten. Detta är framförallt vid frukost men förekommer även vid middagstid. När man gång på gång påminner dem att äta upp brukar man till slut få svaret "Jag är mätt". Dessvärre brukar det inte gå en lång stund innan dem kommer och gnäller att magen kurrar. Av den anledningen tycker jag att det är bättre att teven är avstängd så man kan fokusera på sin middag och prata med varandra. Förvisso brukar jag stänga av teven och det gjorde jag även denna kvällen. Just denna kvällen var jag så stolt över pojkarna för dem var så duktiga på att äta och dem satt ner och pratade med varandra. Jag har även börjat införa att alla ska sitta kvar vid köksbordet till alla har ätit upp. Därefter kan man duka av sin tallrik och ställa den på diskbänken. Om en springer från bordet så dröjer det inte länge innan den andra och tredje springer. Kvar sitter jag med tre tallrikar med halvätna portioner samt med en arg Sully som vägrar att äta för att han vill också leka med sina bröder. Pojkarna tycker absolut inte det är roligt att jag tvingar dem att sitta kvar men jag anser att det är nödvändigt. Det funkar inte att man äter två skedar av sin mat, säger att man är mätt, slänger mängder av mat för att sedan en halvtimme senare komma och gnälla att man återigen är hungrig. Vidare anser jag att man dukar undan efter sig vilket pojkarna faktiskt är duktiga på. Austin brukar till och med skrapa av sin tallrik i soptunnan och ibland ställer han även in disken i diskmaskinen, duktig treåring. Jag brukar uppmuntra pojkarna till att hjälpa till genom att plocka fram plastmuggarna dem dricker ur samt underlägg. Jag tycker att det är viktigt att man tidigt lär barn att ta ansvar och hjälpa till. Som tur är har Marli ingenting emot att jag är hård emot pojkarna när det kommer till dessa bitarna. Jag antar att jag är ganska strikt kring detta då jag själv växte upp så. Jag fick lära mig att alla satt kvar vid köksbordet tills samtliga var klara och man åt upp sin mat (även om jag var en kräsen liten skitunge som slängde mycket mat...). 19 - Trolldeg3 19 - Trolldeg4 Efter maten hoppade pojkarna på studsmattan medan jag städade undan och förberedde bad/dusch. Det var fyra ordentligt smutsiga pojkar som hoppade ner i badkaret! Då pojkarna varit så otroligt duktiga och främst gällande maten och duschningen belönade jag dem med att se teve en stund. Det känns så mycket roligare att starta teven som en belöning.. Austin var dock oerhört trött när han väl kröp upp i soffan. Herregud vad han skrek och höll på. Både jag och Helen turades om att försöka prata med honom, han tvärvägrade allt. Till slut fick vi honom till sängen och det dröjde inte länge innan han somnade, totalt slutkörd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0