Första turen in till Melbourne

I tisdags, den 27 oktober hade jag min första halvdag. Jag slutade klockan 09.00 och cirka 1.5 h senare kom Jennie hit. Som jag nämnt tidigare bor Jennie två gator bort och arbetar som aupair hos Shae och Adam som är goda vänner till Marli och Alvin. Jennie kommer ifrån Tyskland och har varit här i fyra veckor, hon har hunnit få lite mer kött på benen än mig. Precis som mig så tar hon också hand om fyra stycken barn - Piper, Jasper, Archie och Harry som är i samma åldrar som bröderna Cham. Jag och Jennie bestämde oss för att åka in till stan en stund. Vi åkte tram, alltså spårvagn, vilket tar ca 35 minuter då den stannar på ett flertal hållplatser. När man åker kollektivt i Melbourne måste man ha ett MyKiCard. Ett MyKiCard är ungefär detsamma som ett Jojo/SL-kort som man laddar på med pengar. När man kliver på spårvagnen måste man lägga kortet på en liten läsare och då dras pengar för resan. När man åker tåg lägger man kortet mot läsaren som finns på perrongen där man kliver på. När man kliver av tåget måste man återigen blippa kortet på läsaren för att avsluta resan. Beroende på hur många zoner man åker kostar det olika mycket. En resa från Essendon till Flinders Street Railway Station vilket är centralstationen räknas som en zon, detta kostar 3.76 $ ca 23 kronor. DSC_0268Den gula byggnaden till vänster om gatan är Flinders Station. När vi kom in till centralen tog vi en kort promenad och hamnade sedan på H&M. Jag måste medge att H&M ser otroligt mycket exklusivare ut här än vad det gör hemma i Sverige. Hela butiken kändes väldigt mycket lyxigare, en fin lokal med andra ord. Jag som i vanliga fall är måttligt road av att gå i affärer och prova en massa kläder tog med mig typ 15 plagg.. Alltifrån shorts till klänningar och linnen. Jag känner att det är dags för mig att bli lite mer feminin, lägga jeansen på hyllan och börja bära klänning. Det känns dock som detta är ett löfte jag sagt flertal gånger tidigare, hihi. Vi avrundande vår lilla tur med att jag köpte en takeaway sallad och Jennie åt sin medtagna lunchlåda. Vi placerade oss på en bänk i solen sidan om Yarra floden som genomkorsar staden. Då jag är uppvuxen i hamnstaden Helsingborg har jag en liten förkärlek till havet, hög mysfaktor! Det blev ingen längre tur till staden då Jennie började arbeta tidigare än mig. Lär inte dröja länge innan jag är tillbaka och gör allt det där som turister brukar göra! DSC_0273DSC_0271

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0