Victoria State Library

Klockan är strax efter sju och sedan halv fyra i eftermiddags har jag kämpat med att hålla mina ögon öppna. Det blir värre ju senare det blir och just nu vill jag bara krypa ner under täcket och sova. Hur kommer det sig att jag är så totalt utpumpad på energi idag? Hur som helst har Chloe precis läst böcker och nattat tjejerna och jag ska snart ta en dusch och slöläsa ett par bloggar innan jag äntligen kan få sova. Jag är så trött att jag inte ens besvärat mig med att äta middag. Idag hade jag en heldag med flickorna.Måndagar och torsdagar är mina heldagar. Chloe åkte till jobb vid 07:30 och runt 09:00 satte sig tjejerna i vagnen och vi gick in mot stan. En promenad på ungefär 6.5 kilometer, vår destination var det stora biblioteket - Victoria State Library. Jag vet inte hur många gånger jag gått förbi denna fantastiska byggnad samt suttit utanför men under hela mitt år i Australien har jag faktiskt aldrig gått in. Biblioteket öppnad klockan tio och vi kom dit en kort stund senare. Varje onsdag har dem högläsning för barnen men dessvärre är flickorna på dagis på onsdagarna så vi missar det varje vecka. Biblioteket har dock ett lekrum där man kan rita, klippa och klistra, leka med klossar och självklart läsa böcker. Under ett par veckor har dem ett tema och en speciell bok vid namn "Mr Chicken arriva a Roma" - Hoppa på din vespa and res runt Rom med Mr Chicken. Vi passade såklart på att läsa boken, det fanns utklädnadsdräkter i form av en kyckling, en cykel utan pedaler som skulle likna en vespa osv osv. Jag kunde inte låta bli att drömma mig bort om en resa till Italien och Rom. Den staden verkar vara helt fantastisk! Vi stannade i drygt 1.5 h och flickorna hade roligt! OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERABella ville rita en likadan glass som min. Jag minns såväl när man var liten och ritade med syskonen, då blev det alltid ett jäkla liv om någon härmades och man gjorde likadant. Det var som en oskriven regel vid bordet att man inte fick lov att göra detsamma som någon annan. Den regeln bröts dock alltid för att fantasin svek en. Detsamma gäller bygga med lego eller bygga dockhus av VHS-band. Vi promenerade hemåt igen och jag passade på att tömma diskmaskin, hänga upp blöt tvätt på linan (till skillnad från hemifrån är det mer regel än undantag att hänga upp sin tvätt utomhus istället för att använda torkrumlaren) samt vika den rena tvätten. Flickorna är duktiga på att underhålla sig själva och dem leker väldigt fint tillsammans. Dem tycker det är roligt att hoppa på studsmattan, cykla på innergården samt klippa, klistra och rita. När jag var klar lekte vi med trolldeg och läste en bok om julen innan det var dags att bege sig till simlektionen. Det är verkligen tretusen grader i en simhall! När vi kom hem slängde jag ihop pizza till barnen och i samma veva kom Chloe hemma. OLYMPUS DIGITAL CAMERASadie är en mycket bestämd fyra åring och det finns i princip INGET som man får hjälpa henne med. Hon kan allting själv och hon är oftast väldigt bestämda och fokuserad på att klara av det. Det har varit hyfsat kallt idag även om solen tittat fram då och då. Kvällen var fantastisk och det var skönt att promenera hem från simskolan utan att frysa. Jag tror jag gnäller mer än alla australiensare jag känner om hur mycket jag fryser jämnt och ständigt. Man kan ju tycka att fettet på min kropp bör isolera och hålla värmen men icke! Imorgon är det fredag och barnen ska på dagis. Chloe ska ta Sadie till doktorn på morgonen så jag behöver bara lämna Bella. Jag ska försöka göra en ordentlig storhandling under dagen. Det känns som det spelar ingen roll om jag köper något varannan dag, det är alltid något som fattas i kylskåpet! OLYMPUS DIGITAL CAMERATjejerna var så otroligt imponerade av min muffins. Det är roligt att rita med barn, man behöver inte vara ett proffs och allt man gör fascinerar dem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0