14 år till Salu "bokrecension"

 Jag ka skriva om "14 år till Salu" som jag läste ut på en dag. Jag är stum... Den var helt suverän!
Jag verkligen älskade boken. Dock var den så otroligt hemsk... Vissa delar av den kände man hur magen vände sig ut och in och jag mådde jätte illa. Scener då hon blir våldtagen och skrivit smårader om det själv, usch!
Trots att den var så hemsk så kunde man bara inte sluta läsa. Man ville bara fortsätta för att få se vad som hände, den var så spännande.
Denna boken har verkligen fått mig att tänka om... Jag är otroligt mörkrädd så jag tycker inte om att gå ute på kvällarna, men efter denna boken vill man och vågar man ju inte!
Jag är glad att jag inte vet allt om dagens samhälle, då hade jag helst velat låsa in mig i ett rum av bomull.
Många hemska saker man bara trodde hände på film och långt långt bort.. Men så ser faktiskt inte verkligheten ut.
Det hemskaste är att boken är sann, otroligt sorlig.

Boken är uppbyggd på så sätt att det Caroline (författaren) skriver då om vardagen och allt som händer. Dock kommer det delar som är skriva med kursiv stil, dessa delarna är Tessans egna dikter/tankar som hon skrev ner under denna fruktansvärda tiden i hennes liv.
Boken handlar om Tessan som en kväll påväg hem från stallet blir våldtagen.
Hon berättar det inte för någon. En dag föreslår hennes bästa vän att de ska bli horor, snabba pengar liksom. Tessan går med på detta. Dock slutar hennes vän efter några gånger, hon ansåg att det var äckligt och inte värt det. Tessan fortsätter i smyg. Blir våldtagen, misshandlad, får inte betalt... Hon vill dock inte ha pengar, får hon några bränner hon upp dem direkt.

Säkert flera av er som läser det här tänker säkert: "Åh så löjligt..."
Men jag ber er läsa boken och jag ber är även att tänka till.. Inte bara läsa och skita i vilket, TÄNK.
Då kommer ni förstå!

Några ord som Tessan (Som det handlar om) skriver i början av boken:

Jag vill inte minnas händerna, ögonen eller slagen.
Inte dimman och ångesten. Bundna händer. Trasiga flaskor och vassa knivar.
Och efteråt. Efteråt.
Blodet på lakanet. Skärsåren. Blåmärkena på halsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0