14 år till salu & Anne Frank

Under middagsrasten gick jag bort till biblioteket för att
låna en bok som vi ska läsa på SO/SV-lektionerna.
Jag letade efter boken:
14 år till salu skriven av Caroline Engvall.
Dock är boken väldigt eftertrakatad så dem hade inte den inne.

Jag lånade Anne Franks dagbok istället.
Jag har läst massvis om Anne Frank innan,
kollat i jätte många böcker och sett filmer om det.
Tyvärr har det aldrig blivit av att jag läst boken så ska
försöka göra det nu!

Min syster Emma hade dock 14 år till salu
så jag ska läsa ut Anne Franks dagbok snabbt och sedan läsa den andra! :D


14 år till salu's handling:

Det här är 14-åriga Tessans egna/sanna historia. Hon lever ett välanpassat liv i en mellansvensk stad, med mamma, pappa och syskon. I skolan går det bra och hon älskar stunderna hon tillbringar i stallet.
Men så en kväll raseras allt. På väg hem från stallet blir hon våldtagen av en jämnårig kille. Chockad tar hon sig hem men berättar aldrig för någon om vad som hänt. I stället tar Tessan på sig all skuld för våldtäkten och mår allt sämre.
När en kompis föreslår att de ska sälja sex via nätet för att tjäna snabba pengar tvekar hon inte. Tessan dras in i en ond cirkel av självförnedring och prostitution i jakt på bekräftelse. Genom att sälja sin kropp gång på gång straffar hon sig själv och försöker ta kontroll över situationen. Men snart inser Tessan att hon inte längre har makten över sitt liv. Till slut får hon inte ens betalt av de män som regelbundet ringer och kräver att få utnyttja henne. När hon byter skola för att komma ifrån dem hittar de henne och övergreppen fortsätter. Hennes omgivning märker inte vad som händer. Finns det ingen väg ut ur helvetet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0