Måndag 2/10 - Melbourne Museum

Det är alltid problematiskt att försöka minnas vad som hände för en vecka sedan... Egentligen borde jag uppdatera dagligen för att inte missa något, visserligen har jag inte alltid något roligt att berätta. Hur som helst, i måndags hade jag halvdag och arbetade bara på morgonen. Eftermiddagen spenderade jag i Melbourne. Vädret var inte det bästa och regnet hängde i luften under hela dagen. Jag inledde min dag med ett besök på H&M i jakt på ett par nya byxor, jag fann två par. Vidare promenerade jag längs stadens gator. Melbourne är otroligt stort och det känns som att jag hunnit se en del. Den känslan håller sig inte kvar efter att jag kollat på en karta över staden, herregud vad jag har mycket kvar att utforska! Jag kommer med största sannolikhet inte hunnit se allt innan jag åker härifrån heller.. DSC_0329DSC_0330Royal Exhibition Building som ligger framför museet. Jag promenerade vidare och min destination blev Melbourne museum. Jag kom dit först 16.10 och hade bara 50 minuter på mig att utforska innan det var stängning, jag hann dock med att se det jag ville se. Jag är inte en person som har särskilt stort behov av att besöka museum, uppriktigt sagt kan jag räkna upp ett flertal saker som jag tycker är roligare att göra. Hur som helst tyckte jag att det var en bra aktivitet en dag som denna när det regnade lite smått. Förövrigt är Melbourne museum ett natur- och kulturhistoriskt museum. Snacka om att jag håvade in vuxenpoäng av att göra ett besök där! Jag måste dock medge att det var ganska intressant att läsa om djuren som finns i Australien. I en monitor fanns det ett flertal olika ormar. Självklart var dem inte levande men det spelade ingen roll, jag får rysningar av att bara se dessa vidriga djur. Jag tvivlar på att jag kommer kunna göra "farmwork" som man måste genomföra under 88 dagar för att få ett andra års visum.. Hur ska jag kunna vistas på en bananodling när det finns ormar överallt? Fy fan! DSC_0331 DSC_0333 DSC_0335 DSC_0337DSC_0344Självmordsbenängen efter sett denna gigantiska orm. När klockan slog fem och det var dags för stängning påbörjade jag min vandring ner mot centrum. Jag gick igenom ChinaTown. Enligt Wikipedia (som förövrigt är en otroligt säker källa...) så är Chinatown i Melbourne känd för att vara den längsta sammanhängande kinesiska bosättningen i västvärlden och en av de äldsta Chinatowns på södra halvklotet. Fortsatte ner mot Flinders Station, tågstationen och beundrade den otroligt vackra kyrkan som ligger sidan om, St.Paul Cathedral. Hittade en liten gata med massor av graffiti, det var dock ett flertal fotogalna asiater där så jag tog bara en snabb titt innan jag gick vidare. Passade på att höja blicken mot alla skyskrapor som staden omges av. När det finns skyskrapor då är man verkligen i en stor stad.. Var hemma strax innan sju. Det var min måndag! DSC_0347 DSC_0349 DSC_0351 DSC_0355

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0