Another amazing weekend with my love!

Lördag 19:onde november: Strax efter lunch åkte vi till förorten Preston för att träffa Johnnys kompisar, ett kompisgäng som jag inte träffat förut. Samtliga av dessa killkompisar lärde Johnny känna när han arbetade som elektriker i Melbourne. Samtliga är ett par år äldre än Johnny och majoriteten har barn, en utav dem hade tre ungar, herregud.. Vi möttes på en "foodtruck" och precis som det låter är det alltså ett område med massor av små lastbilar som serverar olika sorters mat, ungefär som en en marknad eller festival hemma i Sverige. Helgen tema var "chicken festival" och det var alltså att frossa i kyckling som gällde. Jag beställde dock en veganska rätt med nachochips i botten, "kyckling" gjort på sojaprotein om jag inte minns fel samt veganska ost på toppen. Rätten var väldigt god om man bortser ifrån den vidriga koriandern som låg på toppen. Jag tycker det är väldigt kul att testa olika vegetariska och veganska rätter och hade gärna velat äta mer sådan mat. Johnny har gått med på att äta veganskt en gång i veckan när vi flyttar ihop. Kanske kan jag övertala honom till en vegetarisk dag med! 15227854_10153810650891353_902197959_nHur kan man ens komma på tanken att dränka maten i koriander?? Det var roligt att träffa Johnnys andra kompisgäng även om jag många gånger kände mig otroligt ung och insåg att jag inte riktigt hade något gemensamt med dessa människorna. Medan Johnny pratade med sina killkompisar fick jag bekanta mig med fruarna och barnen. Tack och lov har jag arbetat som nanny under så pass många månader att vi åtminstone hade något att prata om. Dessvärre tycker jag det är oerhört tråkigt att sitta och lyssna på hur barnen sover dåligt om nätterna eller hur kräsna dem är med mat. Kanske är detta ett samtalsämne som jag kommer uppskatta när jag får mina egna barn men i nuläget så är det bara ett arbete för mig. Alla fruar var väldigt trevliga och jag pratade framförallt väldigt mycket med en utav dem. Hon berättade att hon är hemma med båda barnen och kommer vara det tills barnen börjar skolan. Hon vill inte att dem ska gå på dagis och är alltså hemma med dem på heltid. Det är mycket intressant att se kontrasterna och hur det skiljer sig från Sverige. I Sverige är det inte vanligt att mammor går hemma längre än fram till barnet är ett år gammalt. Här är det mer regeln än undantag att mamman är hemma tills barnen börjar skolan. Det var en otroligt solig och varm dag och att ha en svart, tight kjol på sig var inte det bästa beslutet. Lagom svettigt! Vi spenderade ett par timmar där innan vi for vidare till nästa förort och nästa "foodtruck" vid namn "Welcome to Thornbury". Det var Caitlyns 23 års dag och det firades såklart tillsammans med alla vänner. Jag och Johnny dök upp någon gång efter sex. Det var så kul att träffa det gäng som vi åkte till Hamilton Island med. Nu har jag trots allt träffat dem ett par gånger och det blir roligare för varje gång. Dem har verkligen välkomnat mig i gruppen och det känns bra att ha blivit accepterad. Jag och Johnny åt lammsouvlaki och har får man tydligen pommes frites inuti brödet, märkligt. Vi stannade till sent på kvällen och for sedan vidare till ett fik på Lygon St inne i Melbourne. På denna gata är det bara italienska restauranger och fik! Vi stannade inte särskilt länge men det var redan midnatt och det var tur att vi åkte för jag var så otroligt trött. Jag har gått från att vara en nattuggla till en person som vill sova vid 22 på kvällen. Söndag 20:onde november: Söndag och frukostdejt med min kärlek, livet blir inte mycket bättre än så. Frukost åt vi i förorten Seddon på ett cafe vid namn "Seddon Deadly Sins" som faktiskt var Johnnys förslag. Vanligtvis går vi alltid till ett cafe som finns på min lista men denna dagen fick Johnny bestämma. Vädret var kanon och så det var en utmärkt morgon för att äta frukost på uteserveringen. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Scrambled eggs with pesto, fetta and ham, hash brown and mushroom served on sourdough. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Eggs cooked in salsa with olives, onion, parmesan, chorizo sausage and a side of smashed avocado served on sourdough.  Klockan 13:15 befann vi oss på Highpoint för att se bio, det är nog den tidigaste bion jag någonsin sett. Men de andra tiderna passade inte oss särskilt bra. Vi såg "The girl on the train" och det kändes såklart som ett måste efter att jag lusläste boken och blev helt besatt! Filmen var på långa vägar inte lika bra som boken och det kändes som dem missade mycket viktigt information. Såklart är det svårt att inkludera allt under 90 minuter men en del saker kändes väldigt väsentliga. Jag åt popcorn och maltesers tills jag var illamående men det var en fantastisk mix som Johnny introducerade för mig. Efter bion gick vi och köpte ingredienser till middagen. Jag lagade korv stroganoff med pasta och till efterrätt bakade jag chokladbollar. Jag valde dock proteinpasta istället för snabbmakaroner och stevia istället för socker men det var nästan som när jag var liten åtminstone! Dem har inte falukorv i Australien men vi hittade något liknande och det blev faktiskt bättre än förväntat. Johnny var imponerade över hur lättlagat det var och jag satt nostalgiskt och njöt av min måltid. På kvällen körde Johnny hem mig till St Kilda då jag hade en heldag med tjejerna morgonen därefter. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Jag har bett mamma skicka recept och komma med förslag på typiska maträtter jag åt som liten som jag kan laga till Johnny. Om någon utav mina syskon har förslag får ni gärna dela med er!

Kommentarer
Postat av: Anna

Stuvade makaroner, squashpaj, rätten med kassler svamp och broccoli! Den där räkrätten med ris. Eller mammas smörgåstårta :)

2016-12-11 @ 20:39:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0