The Great Barrier Reef

Måndagen den 17:onde oktober. Runt halv nio på morgonen satt jag och min bättre halva ute på balkongen och åt frukost. Man får passa på medan man har en sådan fantastisk utsikt! Som vanligt fick vi besök av kakaduorna som var väldigt intresserad av att se vad som fanns i våra skålar. Därefter var det dags att smörja in sig ordentligt med solskyddsfaktor samt ta på bikini och packa vår väska. Dagens äventyr var nämligen att åka ut med en båt till The Great Barrier Reef och snorkla! Att få se barriärrevet har varit på min bucketlist så länge jag kan minnas.. Redan som litet barn stod detta högt på mina lista och jag minns än idag hur förkrossad jag blev när min kardiolog talad om för mig att jag inte får lova att dyka med tuber på grund av mitt blåsljud i hjärtat. Gud vad ledsen jag blev! Lyckligtvis lyckades min fina Johnny förverkliga en utav mina barndomsdrömmar även om det var med snorkel istället för syrgas.. Och det kändes sannerligen speciellt att få dela detta ögonblick med honom. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERATitta på denna vidriga varelse. Hur kan man inte bli livrädd?! Båtresan tog ett par timmar och det serveras frukt och kex till förmiddagsfika. När vi val kom fram till barriärrevet så sattes båten ihop med en plattform ute i havet. Denna plattform såg också ut som en liten båt och här fick vi hämta all utrustning inför dykningen. Vi fick ta på oss heltäckande dräkter för att skydda oss mot djuren. Vi fick också cyklop, snorkel och simfötter. Precis när vi skulle hoppa i startade Johnny sin GoPro och trots att han hade fulladdat den innan vi åkte blinkade batteriet.. Så tyvärr har jag inte bilder ifrån när vi snorklade. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Havet var otroligt salt och det gjorde mig verkligen illamående så fort jag råkade få in lite vatten i munnen. Trots att jag har simmat under flera år så var det otroligt svårt att simma på öppet hav. Kändes som jag bara flöt längre och längre ut och när jag försökte simma inåt kom jag ingenstans, det var med andra ord ganska bra träning. Nu till själva dykningen! Till min stora besvikelse var det inte alls lika färgglatt som jag hade föreställt mig.. Jag hade föreställt mig att det skulle se ut som Hitta Nemo filmen eller som alla de bilder man ser på Instagram. Istället såg det väldigt grådaskigt och brunt ut. Speciellt många fiskar såg jag inte heller. Ingen av oss stannade alldeles för länge i vattnet då det var ganska tungt att simma, det var inte alls lika vackert som förväntat och mitt cyklop envisades med att släppa in vatten samt imma igen oavsett hur mycket jag spände åt bandet runt huvudet. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Vi gick upp och ner i ett litet rum under plattformen där man kunde se under vattenytan. Vi såg ett par fiskar! Därefter serverades det buffe till lunch och vi passade på att njuta av solen ute på däck. Ingen av oss var särskilt sugna att hoppa ner i vattnet igen utan vi beslöt oss för att åka ut med en liten båt där man gick ner ett par trappsteg för att vara under vattenytan. Därefter åkte vi ut till korallrevet och en guide berättade vad vi såg. Hon talade också om att ett friskt och bra korallrev är grått/brunt i färgen och det vi ser på bilder stämmer inte överens med verkligheten. Fotografer använder ljus och blixtar för att få korallerna att bli så färgglada. OLYMPUS DIGITAL CAMERA14702396_10210838330143705_304204738251820300_n OLYMPUS DIGITAL CAMERA Båten som tog med oss ut för att se korallrevet. Därefter var det dags att kliva ombord på båten igen och åka tillbaka till land. Jag och Johnny satt uppe på däck hela resan, solade och njöt av värmen. Då det blåser en hel del blir det lite kyligt men man luras då solen står på och steker mot huden. Vi kom tillbaka vid fem så det var en heldagsaktivitet. På kvällen gick vi till puben för att äta middag och det var trivia kväll! Jag, Joel, Jess och Johnny var i ett lag och resterande i det andra laget. Jag kunde ungefär bidra med två stycken svar, det var nästintill pinsamt. Där och då insåg jag att jag är ett par yngre samt att jag inte är särskilt allmänbildad... Jag höll på att frysa rumpan av mig på puben då dem hade en fläkt precis vid vårt bord. Framåt slutet av kvällen satt jag nästan och sov vid bordet. Denna tös är inte van att vara uppe till midnatt! OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAHjärtat slår volter av kärlek till denna fantastiska människa. Tack för att du förverkligade en utav mina största drömmar ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0