Infekterad visdomstand

God morgon! Klockan närmar sig halv tolv och jag har precis ätit frukost samt gjort jordnötssmör. Nötsmör är något som går åt i mängder i vårt hus! Johnny är en stor jordnötssmörälskare men jag är faktiskt värre. Jag har åtminstone större svårigheter med att begränsa mig än vad han har. Hur som haver använde jag vår Nutribullet och körde den tillräckligt länge tills nötterna blev smör. När vi köper jordnötssmör köper vi alltid den som är gjord på enbart jordnötter och utan något socker eller tillsatser. Det blir dock billigare att göra det själv och det tar bara några minuter att göra det, perfekt! Johnny åkte strax efter klockan åtta i morse, han går på en kurs under denna vecka. När hans alarm ringde i morse regnade det utanför fönstret och det är fortfarande väldigt grått och tråkigt väder. En perfekt morgon för att komma ikapp med ett par episoder av två teveprogram som jag följer. För ett par veckor sedan drog jag ut min visdomstand som var ordentligt infekterad. Jag hade åtta dagar när jag bara låg i sängen och övervägde att dränka mig i toaletten på grund av den intensiva smärtan. Istället spenderade jag dagarna att titta på olika teveserier och nu kan jag inte riktigt slita mig. Jag började kolla på Biggest Losers, Sveriges yngsta mästerkock, Det stora tårtslaget samt Hur svårt kan det va? Blir lika imponerad och förvånad varje gång jag tittar på de små barnen som lagar avancerad måltider.. Sen ska jag försöka briljera i köket och bränner broccolin för att jag glömmer bort vatten i botten av kastrullen. Jag ska strax kila bort till Coles vilket är en matbutik och köpa resterande ingredienser inför veckans matlådor. I början av april tog jag kontakt med en personlig tränare som la upp ett kostschema samt ett träningsschema åt mig för de åtta kommande veckorna. Jag hittade tränaren via Instagram, hon har närmre 1 miljon följare så jag tänkte att hon måste vara väldigt duktig på det hon gör. Jag startade min diet den 12e april och körde två veckor innan min visdomstand blev ordentligt infekterad. En bild som togs precis innan jag påbörjade dieten.
Här kommer min historia om min helvetesvecka med en infekterad tand.. När jag gick till jobbet på natten började det spänna och smärta ordentligt och när jag kom hem på morgonen ville jag bara sätta mig ner och bryta ihop. Jag ringde min före detta tandläkare som drog ut en utav mina visdomständer i oktober, dessvärre hade dem ingen tid så jag fann en annan tandläkare ett stenkast från där vi bor. Fördelen med privatkliniker är definitivt att man allt som oftast får en tid omgående! Vi gick dit och jag kunde knappt öppna munnen för det var så stelt i hela kinden och käken. Jag bara grät och det gjorde så himla ont. Tandläkaren skrev ut värktabletter samt antibiotika och sa åt mig att komma tillbaka när infektionen dämpats och jag kunde öppna munnen mer. Dessvärre hjälpte inte värktabletterna något nämnvärt trots maximal dos. På fredag morgon var jag helt förstörd så vi ringde tillbaka till kliniken som gav mig en tid ett par timmar senare. Jag fick träffa en ny tandläkare som direkt frågade om det var på höger sida tanden satt, det syntes nämligen på min kind hur svullet det var. Jag grät så himla mycket och han bad mig öppna munnen så mycket som möjligt för att kunna få en närmre titt. Det kändes helt omöjligt då jag hittills bara kunnat öppna drygt en halv centimeter. Han sa åt mig att oavsett hur mycket antibiotika jag tar kommer smärtan varken förminskas eller bli lindrigare tills jag drar ut tanden. Jag grät hysteriskt och frågade hur han skulle kunna dra ut min tand när jag inte ens kan öppna munnen. Han talade om att så fort han bedövar tandköttet kommer även käken bli mindre stel och på så sätt skulle det bli möjligt att bända upp munnen och komma åt för att dra ut tanden. Sagt och gjort blev jag bedövad och det var en sådan lättnad att jag plötsligt kunde öppna munnen ett par centimeter mer. Han lyckades dra ut tanden och han skrev ut morfintabletter som jag skulle ta vid behov. Vi åkte hem och jag la mig i sängen. Bedövningen började avta och jag bokstavligt talat låg och skrek i sängen. Jag sparkade med benen och var helt hysterisk för det gjorde så himla ont. Jag till och med googlade om en infekterad visdomstand var mer smärtfyllt än en förlossning. Jag har aldrig tidigare upplevt en sådan intensiv smärta. Jag tog mina morfintabletter och det gjorde fortfarande något fruktansvärt ont men jag lyckades somna intill Johnny. Stackars Johnny, han satt där helt hjälplös och visste inte hur han skulle hjälpa mig när det värkte så mycket. Det tog ytterligare sex dagar efter utdragningen av tanden innan jag kunde återuppta min diet och börja äta ordentligt igen. Den veckan levde jag på pasta, soppor i mängder samt bröd. Man kan lugnt säga att jag var pumpad med kolhydrater! Jag kunde äntligen öppna munnen ordentligt, jag har varit så orolig att käken låst sig helt och jag aldrig mer skulle kunna öppna munnen. Dramaqueen, jag vet. Infektionen var så pass stor att den spridit sig till kinden och det påverkade alltså förmågan att öppna normalt. Tandläkaren tog beslutet att inte sy mig då han inte ville "begrava" infektionen utan han ville istället försöka få ut den. När jag drog ut min andra tand i oktober förra året talade tandläkare om för mig att jag bör dra ut min andra tand också men då måste jag gå till en kirurg. Jag träffade kirurgen som sa att det skulle kosta närmare 4000 kr och då var det billigare med tanken på att jag skulle gjort det vaken i stolen istället för sövd på sjukhuset. Fanns inte på världskartan att jag ville lägga den summan på en tand! Så jag valde att ha kvar tanden och den har bråkat med mig en del sedan dess. Under vår östkustresa var den infekterad ett par gånger och det stank lik i munnen oavsett hur mycket jag borstade eller tuggade tuggummi. Johnny har varit på mig sedan oktober att jag måste dra ut den men jag är så förbannat envis och snål när det kommer till sådant. Så man kan lugnt säga att ingen är gladare än Johnny att den äntligen är ute! När jag började kunna tugga bättre firade vi med hamburgare på ett utav mina favoritställen - Grill'D! Då jag inte äter nötkött längre tog jag en vegetarisk hamburgare gjord på bland annat rödbeta. Jag fick slita allt i små bitar som ett litet barn men jag kunde åtminstone få ner det, även om det tog tid. Mysig lunch tillsammans med min bättra halva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0