Summering av helgen som varit

Klockan närmar sig nio på kvällen här i Melbourne och jag ska snart gå och duscha innan jag kryper ner under täcket. Imorgon förmiddag ska jag träffa en familj jag hittade via en Facebook grupp som heter "Aupair in Melbourne" och städa deras hus. I min före detta aupair familj hjälpte jag till med storstädning av huset varannan vecka för att tjäna lite extra pengar. Då jag för tillfället inte har något arbete kunde jag inte tacka nej till detta erbjudande. Visserligen har jag inget emot att städa, jag tycker faktiskt det kan vara ganska skönt och avkopplande att skura huset. Tänkte berätta lite kort om helgen som varit. Dagarna bara springer förbi och vi närmar oss slutet av maj. Jag är tacksam att jag hunnit med så mycket hittills under 2017 men samtidigt vill jag stanna tiden och inte bara rusa förbi månaderna. Fredag. Johnny lämnade strax åtta på morgonen för sista dagen på kursen som han gjort under veckans gång. Jag klev upp och åt frukost och tog sedan en promenad runt staden. Det var ganska molnigt och grått och väderleksrapporten utlovade regn, lyckligtvis höll det sig borta. Hann med att lyssna på två olika podcast, en ifrån Mordpodden som handlade om ett mord som utspelade sig i svenska fjällen år 1951 när en schizofren man tyckte det var en bra ide att öppna eld mot civila personer såväl som poliser. Den andra podden jag lyssnade på var Pira och Bråding i P3 och podden handlade om 19 åriga Gustaf som faller offer för datorn och spelandet. Han var så beroende av spelandet att han slutade med att klä på sig och borsta tänderna för det var tid som togs ifrån spelandet. Han var konstant trött och drack därför 10-12 energidrycker om dagen samt åt enbart hämtmat och framförallt pizza. Mycket tragiskt att höra hur en sådan ung människa blir fast i ett sådant beroende och där ett spel styra hela hans vardagliga liv. Lyckligtvis lyckades han ta sig ur det! Kort efter att jag kom hem kom även Johnny hem och vi åt lunch tillsammans innan vi begav oss till gymmet. Vi har precis börjat ett nytt träningsschema, ett styrkeschema vilket innebär väldigt få repetitioner men med tunga vikter. Hittills har schemat inte imponerat på mig och jag har känt mig väldigt omotiverat till träning hela veckan för att jag helt enkelt inte ser framemot passen. Funderar på om jag ska lägga om det lite även om detta är vad jag blivit tillsagd att göra av min online coach. Hur som helt tycker jag att det viktigaste är att jag tycker träningen är rolig och att jag går dit och ger allt. Inte att jag går dit med en taskig attityd och vill helst gå hem igen innan passet ens börjat. Det känns väldigt meningslöst att göra tre repetitioner av en övning enbart för att öka styrkan i just den övningen. Jag vill svettas och få upp pulsen! Vi hade en lugn kväll och jag simmade 50 längder i bassängen. Förbättrade min tid med 29 sekunder vilket gladde mig enormt då jag inte alls var sugen på att simma vid den tidpunkten. Lördag Vi hade en rejäl sovmorgon innan magen började kurra och det var hög tid att äta frukost. Jag stekte ett stort berg av proteinplättar, väldigt längesedan vi hade det till frukost. Pannkakor borde vara en obligatorisk frukost på helgerna, så himla gott. Mätta och belåtna tog vi på oss träningskläderna och promenerade bort till gymmet. Solen sken och det var så mycket folk på gatorna! Så fort solen skiner och folk är lediga så får man slåss för att komma fram på gatorna i staden. Vi gjorde ett cirkelpass med sex olika stationer. Varje övning pågick under 30 sekunder och vi hade 10 sekunder mellan varje övning. När alla sex övningar var avklarade vilade vi en kort stund innan vi körde på igen. Totalt gjorde vi fyra stycken varv. Vi började även vårt träningspass med en lång stretching vilket var nödvändigt då vi båda hade väldigt ömma lårmuskler. Stretchning är något jag mer eller mindre uteslutet totalt ifrån min träning sedan jag slutade spela fotboll och simma. Jag har sett det som alldeles för tidskrävande och har därför valt att bortprioritera det. Jag är glad att min online coach har lagt in stretching i mitt träningsprogram för det är verkligen välbehövligt när man tränar sex pass i veckan. Efter vårt korta men intensiva träningspass tog vi en promenad till den botaniska trädgården som ligger på andra sidan vägen från vår lägenhet. Inne i trädgården finns en liten damm där man kan få en tur i en gondol, mata svanarna eller bara njuta av den vackra miljön. Intill dammen finns det ett fik som vi tidigare inte besökt så vi tyckte det var hög tid att vi gjorde det. Vi åt vars en wrap som innehöll olika rostade grönsaker samt fetaost. Till efterrätt delade vi på en muffins som innehöll chokladknappar, blåbär och toppad med macadamianötter. Jag brukar aldrig köpa bakverk eller fika för den delen och muffins är aldrig ett förstahandsval då jag allt som oftast tycker dem är torra och inte lever upp till förväntningarna. Det gällde dock inte denna muffinsen, den var så himla god! När vi kom hem igen städade vi hela lägenheten från golv till tak. Som jag nämnt tidigare är Johnny otroligt pedant och han spenderar mer än gärna sin lördagseftermiddag med att städa lägenheten. Strax innan sex åkte Johnny för att besöka en ölfestival tillsammans med två killkompisar. Jag spenderade min kväll i soffan framför teven och tittade på Sex and the city. En teveserie jag älskar och Johnny avskyr så jag får passa på när han är iväg. Jag lagade även en stor skål med pasta och ostsås samt provsmakade lite av mitt veganska påskägg som Johnny gav mig. Om vi säger såhär, för priset han betalade så var det definitivt inte värt det. Jag har ätit betydligt godare vegansk choklad. Söndag Vi hade återigen lång sovmorgon vilket är väldigt ovanligt. Oavsett om det är helg eller vardag så kliver vi oftast upp runt sjutiden för det är då vi vaknar. Johnny mådde som han förtjänade efter spenderat ett flertal timmar på festivalen och provat på diverse olika öl. Vi bestämde oss därför för att skippa gymmet och ta en lång promenad i det fina vädret. Vårt första stopp blev att tvätta våra sängkläder. När vi flyttade in i lägenheten köpte vi en tvättmaskin men dessvärre ingen tvättmaskin då vi inte ansåg att det var nödvändigt. Att hänga upp alla kläder på balkongen fungerar bra men lakan är lite mer problematiskt och därför besöker vi alltid en tvättomat. Medan våra lakan låg i torktumlaren gick vi bort till Albert Park och jag körde ett litet träningspass. Johnny talade om för mig vad jag skulle göra och det blev ett kort men intensivt intervallpass med diverse övningar. Hade vi varit lite mer förberedda hade det kunnat varit bättre och vi hade kunnat gjorde liknande upplägg som vi hade på gymmet igår. Hur som haver var det skönt att få upp pulsen lite och svettas efter allt det jag åt igårkväll, matkoma deluxe! Vi promenerade till Albert Park och Port Melbourne vilket är två områden som ligger i närheten av där vi bor men mer mot havet. Gatorna pryds av alla dess olika färger av löv som fallit, så himla vackert. Solen sken och det var en behaglig temperatur, Johnny gick runt i t-shirt hela dagen. Vi åt lunch på en "Fish and Chips" restaurang, grillad fisk med pommes och grekisk sallad. Två affärer neråt fanns en grekisk yoghurt butik som vi var tvungna att besök. Vi båda är oerhört svaga för frusen yoghurt och den summan vi hittills spenderat sedan vi började dejta varandra är en förmögenhet. Det var många hundralappar som gick åt på vår östkustresa! Stannade på vägen hem och tog lite bilder på alla fina löv. För varje dag som går faller fler och fler löv och de vackra gula, röda och orange löven har förändrats till bruna. Inte många dagar kvar tills vi är inne i juni månad och därmed är vintern officiellt här, brrr! Såhär ser det ofta ut när Johnny tar bilder. Uppoffringar man får göra för att få rätt ljus och vinkel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0