13/12 - Baking with the girls

Förra tisdagen ställde jag mig i köket tillsammans med tjejerna för att baka inför Sadies födelsedagskalas som var på lördagen. Vi bakade fyra olika saker. Vi gjorde "Honeyjoys" som är cornflakes mixat med smör och honung. Jag har aldrig provat med honung förut, när jag var liten brukade vi göra dem med choklad. Minns fortfarande en gång när jag gjorde det hemma hos farmor och farfar, busenkelt att göra men oj vad roligt det är som liten att få hjälpa till. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Därefter gjorde vi en nötbar följt av "rumballs". Man köper en färdigbakad fruktkaka, det liknar ICAS mjuka pepparkaka till formen då den är rektangulär. Du smular därefter sönder kakan och blandar med smält choklad samt rom. Vi delade satsen i två delar så halva blev alkoholfri. Därefter rullar man dem till små bollar och doppar i riven kokos, krossade digestivekex samt chokladströssel. Detta är tydligen populärt till julen! OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Ett par timmar senare när vi hade bakat så mycket så hade flickorna fått nog av bakande och ville enbart hjälpa till att doppa de färdigrullade bollarna i tillbehören. Mellan varven lyssnade dem också på musiken till Frost och dansade! Jag städade upp och städade sedan hela nedanvåningen då det var min städvecka. Flickorna såg en film och lekte med sin leksaker under de två timmarna jag städade. Därefter bakade jag den sista nötbaren och därmed var vi klara med allt bakande inför kalaset. Det två stycken olika nötbarer innehöll olika fröer, nötter, rissirap, jordnötssmör, honung, torkade tranbär med mera. Båda två blev otroligt goda och jag måste sno receptet av Chloe för det är definitivt något jag kommer att baka igen. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0