The girl on the train

Söndagskväll, klockan närmar sig halv tio och helgen är förbi. Imorgon är det i vanlig ordning måndag och jag har en heldag tillsammans med töserna. Jag funderar på att besöka Melbourne Zoo men det känns som vädret kan bli ett problem. I Melbourne kan man ALDRIG, jag menar verkligen aldrig, lita på vädret. Ironiskt nog är Melbourne känt för att vädret är så otroligt oförutsägbart. Men förhoppningsvis är vädret på vår sida och vi kan göra en utflykt och titta på djuren. Min helg har inte varit alldeles för händelserik. Startade min lördagsmorgon med en cykeltur till förorten Armadale för att besöka ett utav de caféer som jag har på min "frukostlista". Caféet jag besökte hette Le Petit Prince och jag hade turen att få ett bord utomhus. Trots att molnen ovanför mig var svarta chansade jag på att det inte skulle börja regna och det verkade som resten av besökarna tänkte detsamma. Maten var kanon förutom att de toppade med färsk koriander och jag har upptäckt att jag verkligen inte är ett fan vad koriander. Förutom det så var jag mer än nöjd! Marli var personen som introducerade mig för rostade pumpa och sedan dess har jag blivit förälskad i denna fantastiska och härligt orange grönsak. För ett tag sedan började jag byta ut mitt svarta kaffe till cappuccino och nu har jag övergått till chai latte med mandelmjölk. Smaken påminner mig om jul och det är inte direkt en hemlighet att jag älskar julen. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERASmashed pumpkin with haloumi, poached egg, dukkah and pumpkin seeds, coriander and black tahini on oragnic quiona and soya bread. Jag fortsatte min cykeltur in mot stadens centrum. Jag satt ner på en sluttning utanför den botaniska trädgården och intill Yarra River som finner sin väg genom staden. Där satt jag tittade på alla kanoter som åkte förbi, tränare på sina cyklar sidan om floden, pratande i en mikrofon och talade om för samtliga vad dem skulle göra. Herregud, är det så mycket teknik bakom att ro en kanot? Slet min blick från kanoterna och fortsatte att läsa min bok. Denna bok började jag läsa strax innan vi åkte till Hamilton Island men hann inte läsa så mycket då jag var ganska upptagen om dagarna och sedan dess har den fått ligga i bokhyllan. Fram till igår då jag kände att det var dags att bege mig djupare in i boken. Cyklade vidare in mot staden för att köpa en ny cykelhjälm. Tom's hjälm är trasig och det känns inte säkert att ha en trasig hjälm på huvudet när trafiken är så hektisk i Melbourne. Det finns hjälmar på seveneleven för 35 kronor då det finns massvis av cykeluthyrningar runt om i staden. Kände dock inte att dessa hjälmar är särskilt pålitliga så jag begav mig till en ordentlig cykelbutik och köpte en hjälm. Jag är glad att det är lag på att ha hjälm här, samtidigt som man borde vara vuxen nog att ta beslutet själv. Dessvärre tillhör jag nog den kategori av människor som skulle skippat hjälmen om jag inte var tvungen. Idiotiskt tänkt för nu vill jag definitivt inte cykla utan hjälm, känns livsfarligt i en stor stad.
Min söndagsmorgon var en sådan där lat och oproduktiv morgon. Jag vaknade strax innan sju av regnet smattra mot fönsterblecket, stannade kvar till strax innan nio innan jag gick ner för att äta frukost. Jag återvände till min säng och fortsatte läsa min bok fram till klockan var strax innan ett. Då beslöt jag mig för att byta om till träningskläder och bege mig till gymmet för ett benpass. Gick även en runda runt sjön och kunde inte undgå att bli träffad av regnet. Det gör dock inget när luften är varm, faktiskt ganska mysigt. Jag har inte burit linser idag då jag inte varit ute direkt. Jag tog av mina glasögon på gymmet och kände mig uppriktigt sagt blind. Jag har inte mycket synfel på mina ögon men det är en massiv skillnad med linser. När jag promenerade och det började regna blev glaset helt blött. Kunde inte låta bli att skratta. Hur gör ni människor som alltid bär glasögon? Duktigt irriterande.. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA När jag kom tillbaka på eftermiddagen gjorde jag en utav de sysslorna Tom och Chloe sagt jag kan göra om jag är uttråkad en dag. Jag bad dem skriva ner en lista på saker jag kan göra. Jag är inte van att ha såhär mycket ledig tid och ska sanningen fram uppskattar jag inte det alls. Min vardag är otroligt enformig och tråkig i nuläget och jag känner mig ganska nere. Jag längtar så tills Johnny är hemma helt från sitt arbete, tills vi flyttar in i lägenheten tillsammans, tills jag får ett annat jobb och kan träffa mer människor. Få arbetskollegor och någon att umgås med! För tillfället känner jag mig oerhört ensam och då känns det extra jobbigt att vara så långt bort från vänner och familj hemma i Sverige. Hur som helst tog jag ner nätet de satt upp på balkongen för att förhindra flickorna att trilla ut genom plankorna. Det tog inte särskilt lång tid. Resten av eftermiddagen och kvällen har jag spenderat till att läsa klart min bok. Har varit helt tokig dessa två dagar, har inte kunnat lägga den ifrån mig. Så otroligt spännande men samtidigt en aning obehaglig. Jag och Johnny ska se filmen när han kommer hem. Jag vill inte se den ensam för jag tvivlar på att jag kommer kunna sova själv. Jag är en sådan mes, rädd för allt som inte heter komedi. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Jag är för övrigt tok förälskad i Chloes trälådor och hon sa åt mig att jag kan ta dem när jag flyttar ut och dem flyttar till Singapore. Nu ska jag bara övertala Johnny om att vi definitivt måste ha dessa i våra i lägenhet!

Kommentarer
Postat av: Emma

Du äter alltid så god mat😀 Vad är de för pumpa du äter? Butternut?

2016-11-13 @ 18:19:12
Postat av: Amanda Bloom - Mamma till enäggstvillingarna Lion och Wille

Fina =) Dom gillar jag med!

2016-11-15 @ 20:59:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0